houtskool op muziek op papier - 70x100 pen en inkt op papier - 42x30 krijt op papier - 30x21 houtskool op papier - 42x30 acryl en inkt op canvas - 30x24 acryl op canvas - 40x50 houtskool en inkt op papier - 42x30

curriculum vitae

Danie Staut (1950) haalde het diploma architectuur aan het Instituut voor Bouwkunst, tekende voor architecten Renaat Braem en Georges Baines (Antwerpen) en stichtte vanaf 1973 met Bob Van Reeth de Architectenwerkgroep AWG. Ze studeerde architectuurwetenschappen en ruimtelijke planning aan de KU Leuven, werkte er als assistent en raakte geëngageerd in het onderzoek naar emancipatie en wonen.

Zo gebeurde dat ze het land afschuimde met wervende verhalen over ‘a room for one’s own’ en in de werkgroep ‘vrouwen en wonen’ samen met Els Huigens, landschapsarchitect, emancipatorische verbanden en de impact van sociale veiligheid op vrouwen aftastte. Halverwege de jaren 90 begon ze voltijds voor het Vlaams parlement en werd Vlaams planologisch ambtenaar.

Hoewel ze als kind van een creatieve (arbeiders) moeder altijd in de weer was met papier en inkt en later als architect ‘alles nog met de hand’ tekende, duurde het tot in 2010 vooraleer ze losbarstte en haar tekenatelier in het huis in de Sneppenstraat in Leuven ging open stellen. Ze had dan vele jaren opleiding als schilder bij verschillende docenten en als tekenaar bij Marc Raes (Slac Leuven) achter de kiezen. Deze laatste leerde haar, naast ambachtelijk en volhardend tekenen met houtskool, vooral kijken. Het zien werd zodanig intensief en expressief dat wat ze voordien geleerd had aan verzinnebeelden verdween. Wat eerst als de-figuratie in haar werk sloop kreeg gestaag de overhand.

Vandaag heeft ze er meer dan een decennium tentoonstellingen en lering geven op zitten. De expo’s zijn soms solo, meestal samen. Tijdens de open ateliers van de Kunstroute-Leuven nodigt ze regelmatig een vakgenoot uit: Peter Ariën (hout), Marleen De Maesschalck (gedichten) en Thérèse Ennekens (sculpturen) waren te gast. Met ZIJ aan ZIJ neemt ze met Ann Witters (schilder-fotografe) de toeschouwer mee in hun gedeeld universum van landschap, natuur en licht.

acryl op canvas - 100x80

Het werk rijpt in het kijken met open blik. Zien is intomen tot tolk van het essentiële. Ongestoord onhoorbaar. Pas daarna losbarsten, op weg naar een andere kern van kleur en zingeving. Alles blijft herkenbaar, hervormd tot een eigen kosmos van lijn, ruimte en kleur.

houtskool/krijt/potlood op papier - 70x100 acryl op papier in kader - 70x100